donderdag 24 februari 2011

Op verzoek van mijn moeder






Veerkracht

Het gras wijst naar de lucht; rechtop blad bij blad.
In de ochtend lagen die bladeren nog plat
na de nacht waarin ze als slaapplaats dienden
voor koeien, kalveren, pinken en een stier.

Veerkracht is door de natuur gegeven;
door de evolutie bedacht.
Wat verloren lijkt, bloeit op.
Wat verdort schijnt, schiet wortel.

Zie je daar in een reageerbuis die twintig bonen bij elkaar?
Er is geen ruimte om te groeien, te kiemen en ontluiken.
Toch. De boon is sterker dan zijn gevang. Water en hij welt.
Hij maakt scheuten. En scherven van het glas.

Veerkracht is door de natuur gegeven;
in eiwitten opgeslagen.
Wat beknelt is, zoekt een weg naar buiten.
Wat het niet meer weet, wacht.

Als de regen plenst komt de longvis boven.
Als een plastic zak lag hij begraven
ingesponnen in een cocon van opgedroogd slijm.
wachtend op het water.

Veerkracht is door de natuur gegeven;
uit de wil tot verder leven.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit vind ik zo mooi, het is echt zo

attila zei

we zijn gedoemd te (over) leven

Anoniem zei

wat een mooie titels geef je toch aan je blogs
zandkastelen, zolder, broekstukken


dat van dat overlevingsdrift zie je goed
in natuurfilms als ze versneld door de seizoenen gaan,

Jan de Stripman zei

Prachtig ! Hier zou iemand heel mooie muziek bij moeten schrijven...!

Anoniem zei

martin, tekstschrijver!

martin zei

Barabara mooi dat je dat ook vindt.

Zo'n opmerking van iemand met de naam attila doet me gelijk terug in de tijd denken.

hartenziel Ja dat maar ook anders.

Stripman wat let je. Ik denk niet dat het een hit zou worden, maar met jouw stem, gitaar en slagwerk zeker mooi.

zeeschuim Meestal bedenk ik zelf het onderwerp. Mijn moeder heeft twee maanden moeten wachten. Ik vond het een mooi onderwerp; Veerkracht. Nu ben ik benieuwd wat zij er zelf bij dacht.

Soli zei

ben er stil van
wat is dit mooi!

Anoniem zei

opnieuw gelezen
nu met een ander gemoed

en ik ben jaloers op je
een moeder met wie je zulke mooie dingen kunt


assy

martin zei

assy Ik spreek ze vaak ook door met mijn schoonvader. In dit gedicht sneuvelden al pratende met hem de laatste regels. Over het gedicht dat vandaag geplaatst wordt hebben we een paar keer heen-en-weer gebeld.

Anoniem zei

delen is gesneuveld in mijn reactie
en ook nog met je schoonvader...ik zie nu groen:))