vrijdag 13 mei 2011

twee kanten

Het raam

twee kanten heeft een raam
__ een zicht naar buiten, op het licht
__ een blik naar binnen, in 't donker
die tegenstelling dicht maar sluit niet

er zijn oneindig veel gezichten
__ een raam naar buiten ziet ook de regen
__ een raam naar binnen ziet soms de pret
of je ziet ... ik weet niet wat



het raam naar buiten is verstoft
__ door neerslag met, ja, met wat
__ soms is het er, zomaar, en opeens
__ alsof een IJslandse vulkaan uitbarstte
__ gevolg van 'n onafwendbaar proces
leek het schoon en dan is plots alles dof

als je dan naar binnen kijkt
(dat helpt, zegt men)
wordt het beeld mistiger
de zon maakt waziger
geen zeem met introspectie helpt










weg van het raam
met veel kracht
de ruimte in
naar de frisse wind
om steeds opnieuw
aan beide zijden
toch terug te keren
naar raam en ... stof


Zandkastelen


foto's: twee maal hetzelfde raam op landgoed Quadenoord, Renkum, 7 mei 2011.

5 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Een rustiek raampje ! Noemen ze zoiets niet een stal-venster ?

martin zei

Jan je bent geweldig dat ik daar zelf nooit opgekomen ben. Het is inderdaad een stalvenster cq. stalraam. Het gaat hier om het stalraam model: spin.

Jan de Stripman zei

@martin - Je moest eens weten waar ik allemaal verstand van heb ! Het meeste is volslagen nutteloos, tot er ineens iemand een paar foto's van een stalvernster plaatst...;o)

martin zei

Ja maar vanwaar die kennis? Ik heb een blog of zes over stalramen gemaakt zonder te weten dat dit de benaming was.

Jan de Stripman zei

Geen idee... Ik heb het ergens gehoord of gelezen. Bewijst wel dat ik te weinig van je blogs lees...;o)