woensdag 14 september 2011

Kokosmakronen


Vanmiddag twee kokosgerechten bereid.

Eerst met mijn zoon kokosmakronen gebakken.

Ingrediënten:
twee eiwitten
100 gram suiker
150 gram gemalen kokos
de rasp van van de schil van een halve citroen


Klop de eiwitten stijf met de suiker. Spatel kokos met citroen rasp erdoor. Schep het beslag met twee dessertlepels op eetpapier/ouwel. Bak de koeken in 40 minuten lichtbruin en krokant in het midden van een voorverwarmde oven op 150 °C. Laat ze op de bakplaat afkoelen. Breek de stukjes uitstekende ouwel af.

Voor het avondeten maakte ik kokossoep met mie. Fruit een ui, gooi er een blikje kokosmelk bij. Vervolgens kip (of later tofoe), wortels, sperciebonen, wortels, of andere groenten naar smaak, sambal, gember in de pan. Als het gaar is de al gaargekookte mie (woknoedels) erbij. Met stokjes en porceleinen lepel van de chinees.

3 opmerkingen:

rob alberts zei

Kokosmakronen lekker voor in het weekend!
Mijn oven is even buiten gebruik.
Maar ik kom er op terug.
Smakelijke groet

Anoniem zei

Ouwel lust ik niet maar zonder dat zijn kokoskoeken lekker. Ik doe net of ik een hapje van de jouwe geproefd heb.

Soep met stokjes eten is mij nooit gelukt, het water valt er altijd weer tussen uit.
Hoe doe jij dat?

martin zei

Daarom ook die porceleinen lepel voor het sap van de soep. Maar je kan het ook doen als een Chinees. Kom of bord aan de lippen (beetje schuin omhoog) en met de stokjes werk je dan de mie/rijst, groente en vlees/vis/tufu/etc; naar binnen; de soep loopt vanzelf mee. Het is even oefenen, maar dan kan je ook wat.