donderdag 24 november 2011

Rooskleurig








kijken

“Het stuk duin tussen Zandvoort en Noordwijk fiets ik nooit,” zei onlangs een oudere man tegen me. Hij vond het saai. Als ik mijn best doe dan snap ik wat hij bedoelt. Er zijn nauwelijks bomen en struiken. Er is een lang fietspad en geen zijwegen. Maar de ruimte is enorm en is altijd wel een plantje dat opvalt. Soms zie je een edelhert staan, hoog op een duin.

Geen zin in gezeik. Trein naar Den Haag een kwartier vertraging: langer de tijd om te lezen. Gewoon genieten: dwars door de stad naar de kust; visje in Katwijk; zelfs de mooie vierkante vuurtoren van Noordwijk bekeek ik weer uitgebreid; zon in zee bij Zandvoort; en even genieten van Occupy in Haarlem; en een andere route om een wegopbreking te omzeilen, maar ik reed me in Halfweg pardoes klem in een andere. Dan maar via Zwanenburg. Doe ik nog eens als het licht is.

Zelfs de lelijke dingen zijn mooi als je het wilt zien. Als ik de lelijkheid er in maar blijf herkennen..

Je kan de foto's in dit blog aanklikken voor een grotere versie.




5 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Mooi ! Genoeg te zien lijkt het. En ook nog met een mooi liedje erbij...;o)

martin zei

Ze kwam gisteren nog voorbij in Pauw & Wittenman, met Strange Fruit. Het blijft een lied dat soms te hard kan zijn om naar te luisteren.

Ja, Jan, er is overal genoeg te zien. Het is alleen de kunst om dat ook te doen. Vaak gaat het me redelijk af.

Jan de Stripman zei

@martin - Een vreselijk lied ! Jammer dat ze juist daar zo mee geassocieerd wordt. Ze heeft zoveel mooiere dingen gezongen...

Niet dat ik iets tegen protestsongs heb. Ze kunnen soms grote invloed hebben op de publieke opinie. Maar voor veel geldt, als je ze 1 keer gehoord hebt is het wel genoeg...

martin zei

Jan bij de verkiezing van Obama tot president moest ik er veel aan denken. En in al zijn gruwelijkheid vind ik het wel mooi. Alleen het is geen vermaak voor de late avond. Ik had met Der tot is ein meister aus Deutchland, iets dergelijks.

Maar Billie Holiday wordt wel met meer muziek geassocieerd. Lady Day is voor veel mensen denk ik de vrouw die met Louis Armstrong muziek maakte. Voor mij begon het ook met andere liederen. (Mijn eerste twee katten heten naar haar: Billie en Holli - twee els, niks holy aan.)

Jan de Stripman zei

Ik ben ooit aan Billie Holiday begonnen met 2 dubbel-lp's met haar eerste plaatopnamen. Over het algemeen heel vrolijke muziek.

Niet de treurnis van Lady sings the Blues, of hoe die film, met (o, ellende) Diana Ross in de hoofdrol, ook mag heten...;o(

Inmiddels heb ik een prachtuitgave van al haar opnamen op Columbia. 10 cd's met een fraai boek. Ik draai het eigenlijk te weinig...;o)