vrijdag 9 maart 2012

Schoonheid










ontroering


Het is een bekende route die ik ga fietsen. Langs het Markermeer via Lelystad naar Enkhuizen. Het grootste deel loopt langs een grote weg. Vervelend vind ik dat niet. Het uitzicht over de rietvelden en plassen naast de Oostvaardersdijk, Marker- en IJsselmeer maken veel goed.

De natuur overweldigd door zijn schoonheid en dat ontroert. Mij maakt het melancholisch. Melancholie is een gevoel dat je kan verscheuren tussen pracht en pijn. Er wordt niets beter van pijn om de wereld tijdens het binnenhalen van de mooie momenten. Waarom blijft het niet bij ontroering en verwondering. De narigheid komt dan later wel. Dat kost minder en levert misschien meer op.

Het was een goede week: de afgelopen week. Er kwam wat uit mijn handen. Ik voelde me over het algemeen goed en deed niet meer en niet minder dan ik kan. Die fietstocht was een mooie afsluiting van die week.

Je kan de foto's in dit blog aanklikken voor een grotere versie.




5 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Deze had ik nog gemist ! Mooie foto's, al hebben sommige wel wat uitleg nodig. De eerste daar staan boeien op, geloof ik ?

Maar welk fort heb je daar gefotografeerd en van welk schip zien we de achtersteven ?

martin zei

- Boeien bij Lelystad
- West-batterij bij Muiden. Die had jij ook wel eens.
- Ankers van rijkswaterstaat om boeien te verankeren.
- De Batavia in Lelystad.
- Een vissersbootje uit HK (ik wist niet welke vissershaven dit was, ook best ver van Enkhuizen waar ik de foto maakte)
- Basalt met korstmossen op de dijk Lelystad-Enkhuizen.

Jan de Stripman zei

Ja, natuurlijk, de westbatterij heb ik inderdaad ook al eens bezocht. Net als de Batavia. Niet goed genoeg opgelet om ze aan deze details te herkennen, dus...;o)

martin zei

De batterij heb ik expres zo beeldvullend genomen. Het ging me om materiaal en vorm. Niet om het object. Dat je hehm niet herkende verbaast me dan ook niets.
De geschilderde spieghel was mij niet opgevallen toen ik een bezoek aan de Batavia bracht. Pas nu met het maken van deze foto's zag ik het. Kortom, wat mij betreft ook niet zo vreemd.

Jan de Stripman zei

Dank je ! Dat stelt me weer gerust...;o)