zaterdag 17 november 2012

Bruggen bouwen







Doel

Het is grijs buiten; een sombere waterkoude herfstdag met niet teveel wind. Een doel voor het fietsen op zo'n dag ligt niet al te ver. Onderweg is er een plek om iets te eten om weer op te warmen en rust te nemen. Het wordt de West Gouwebrug in Alphen aan de Rijn. Die heb ik vaak in de verte zien liggen. Nu wil ik hem echt zien.

Die brug staat op het punt waar Aarkanaal, Gouwe en Oude Rijn bij elkaar komen. Hij ligt over Gouwe. Het is een zogenaamde hefbrug, waarbij gewichten het hele wegdek omhoog hijsen. Hefbruggen zouden een nadeel hebben: doorvaart en doorrij hoogte worden beperkt door hijshoogte en de hoogte waarop de brugdelen verbonden zijn. Het binnenschip dat ik erdoor zie varen heeft er geen last van. De brug is wel veel kleiner dan gedacht.

Het doel is niet altijd het beste deel van een tocht. Het geeft wel richting. Mijn fietstocht gaat verder langs Bodegraven, Woerden en dan weer naar het Noorden. Als ik in de Noordeinderplassen ben, dan schemert het al. Daar wil ik nog wel eens naartoe als het lichter is. Het Groenehart heb ik te weinig befietst merk ik door een hefbrug in Alphen aan de Rijn.

Je kan de foto's in dit blog aanklikken voor een grotere versie.




Geen opmerkingen: