vrijdag 1 maart 2013

Veranderingen




Weten

De trein stopt. Waar ben ik? Ik kijk naar buiten op zoek naar het blauwe bord. Daar zitten en staan mensen die ook onderweg zijn. Ze gaan de andere kant op. Snel een snapshot (bestaat dat woord nog?). De trein rijdt weer verder.

Ruim vijf jaar geleden ben ik voorzichtig begonnen met fietsen. Het moest van de fysiotherapeut: “U moet wat meer fietsen, er moeten meer spieren op de benen.” Dat ben ik gaan doen. Fietsen gaat steeds vaker langs plekken die in die jaren veranderd zijn of waar men nog werkt om het anders te maken. Als oerconservatief neem ik dat niet voor lief.

In het Spanderswoud is flink gekapt. Een dicht bos heeft opeens een openruimte. Ik vind dat jammer, maar het is de bedoeling dat door die ruimte warmte minnende dieren als vlinders en reptielen zich beter kunnen verplaatsen van het ene naar het andere gebied. Het gaat om de zogenaamde ecologische hoofdstructuur. Dat moet je weten.

Achter de wolken schijnt de zon en onder het oppervlak van de zee zwemmen vissen en kruipt de zeester. Dat zie je niet.


Je kan de foto's aanklikken voor een grotere versie.




Even tijd? Twaalf minuten? Kijk dan naar deze prachtige animatie door Alexander Petrov naar het boek van Ernest Hemingway, The Old man and the Sea.

7 opmerkingen:

Marjon zei

Ik verbaas me soms ook wat ze doen in het bos. Aan de ene kant laten ze alles liggen en soms kappen ze juist alles weg. Ze zullen er wel over hebben nagedacht :-)

martin zei

Dat kappen in het Spanderswoud is onderdeel van een veeljarenplan. Ze hebben het programma zelfs vertraagd vanwege de aanwezigheid van dassen.

De reden van de kaalslag in de Schoorlse Duinen, waar ik gisteren weer doorreed? Eerst dacht ik opruimen verbrande bomen, maar het is wel iets meer dan dat. Maar ook hier wat weet ik er van.

martin zei

Antoinette wel gezien hoor, maar je bent weer verdwenen.

Anoniem zei

Je laat zo mooi zien dat spieren (op de benen) noodzakelijk zijn, maar niet genoeg (om te zien en te weten). Prachtblog!

martin zei

Soms schiet het daardoor niet op, maar het is het waard. Je kan je ook het ongans leegfietsen, maar dat extra erbij dat maakt het mooi. Dat zie ik bij jou ook en bij Draver.

Anoniem zei



De bovenste foto zal wel een mooie snapshot opgeleverd hebben.
Spieren in de benen: daarvoor die ik vooral oefeningen thuis.
Gewichtjes aan mijn enkels op dit moment zit ik op 8 kilo, per voet.
En je kunt heel veel oefeningen doen om sterke benen te krijgen.
Van fietsen krijg ik het niet, uiteraard (de E-fiets)
Maar het is wel lekker ontspannen buiten en je ziet nog eens wat en dat levert weer leuke plaatjes op, en vaak ook nog gedachten.

Old man and the sea is ook lekker rustig, alle tijd, dus ik heb het uitgezeten.
Hopelijk zit er geen boodschap in die ik had moeten opvangen.

martin zei

De am zocht met zijn lens de zee en lucht af. Het fietsen vind ik plezieriger dan oefeningen. Ik doe alleen wat echt nodig is (tegen pijn in mijn rug). Het fietsen doe ik voor mijn plezier.

Nee The Old men vond ik gewoon mooi en past ook bij het onderwerp van dit blog: er is meer als je weet dat het er was, is, komt.