vrijdag 12 april 2013

Voor de boeg




keuze

Eigenlijk had ik geen zin te gaan. Thuis blijven en rommelen zou genoeg zijn, hield ik mezelf voor. Toch maar op de fiets gesprongen; je moet er wat van maken. Ik heb genoten van vogels en de stilte.

Deze week kwam ik twee mensen tegen die vroeger anders hadden gewild. “Had ik vroeger kunnen leren, dan …” De zevenennegentig jarige voedde drie dochters en een zoon op. De zoon overleed. Die dochters ken ik; prachtvrouwen. Goud!

Een oude man van eenennegentig verzuchtte had ik maar iets anders gedaan dan was ik nu miljonair geweest. Dan hadden we samen niet terug kunnen kijken op de avonturen, het vele mooie wat hij bereikte en de juiste keuzes die hij maakte.

Zelf baal ik er wel eens van dat ik alles wat ik had stopte in mijn linkse vredesclubjes en vergat aan mezelf te denken. Nu ik veel niet meer kan, zit ik met de gebakken peren. Maar had ik anders gekund of gewild en heb ik niet ook veel mooie dingen meegemaakt?

De mensen die ik sprak waren meer dan veertig jaar ouder dan ik. Nog een leven voor de boeg. Waar wil ik dan op terugkijken?



Je kan de foto's aanklikken voor een grotere versie.









Geen opmerkingen: