zaterdag 6 juli 2013

Nep Adel




Gebouwen


Het schiet niet op als je alles op wilt zoeken en zekerweten; als je nergens losse eindjes wilt laten hangen, ook al heeft niemand van dat bungelen last. Je komt niet verder want aan alles kleeft een verhaal, een achtergrond, een betekenis. Als je voor je werk even vergeet dat het belangrijk is de feiten te checken en dubbelchecken dan gaat het mis. Maar in mijn bloggersbestaan zoek ik ook alles wat los en vast zit op. Mijn fietstocht begon gisteren zo 'n beetje bij de Arena in Amsterdan en eindige een pontje na kasteel Amerongen.

Langs de Vecht tussen Abcoude en Maarssen zag ik zoveel landhuizen, kasteeltjes en andere onderkomens voor 'adellijke families' dat ik besloot de weetjes niet boven water te googelen, maar me te verbazen over de bekrompenheid van de Nederlandse elite die nep adel speelde in hun bouwsels zonder land. Na Utrecht, langs de Langbroeker Wetering, waren de gebouwen weliswaar maf verworden door de tijd, maar de ruimte eromheen weer wat groter.

Je kan de foto's aanklikken voor een grotere versie. Bovendien krijg je informatie als je er met de muis op gaat staan.

Over die Langbroeker Wetering schreef Jan de Stripman een hele serie.


Geen opmerkingen: