zaterdag 5 april 2014

Raar land



Rivieren

Het is half elf als ik eindelijk op de fiets stap. Langs de Amstel naar het zuiden, beslis ik. Opeens sta ik bij een stemvork van water. De steel is de Amstel (eigenlijk het Amstel-Drechtkanaal) waar ik langs fietste. De sluiswachter zegt me dat de twee tanden het Aarkanaal en Drecht zijn. De Amstel is opeens een rivier zonder natuurlijk begin. Vroeger begon de rivier daar waar de Drecht en Kromme Mijdrecht samenkwamen.

Ik vervolg mijn tocht langs de Drecht en ga via Gouda en volg de Hollandse IJssel. Tot voorbij Zoetermeer gaat het tussen plassen door. Pas aan de kust wordt het weer droog. Bij Katwijk wordt aan de monding van de Oude Rijn hard gewerkt om het zo te houden. In de Telegraaf lees is dat 36.000 kruiwagens woestijnzand dit weekend keurig verspreid op Nederland zullen neerdalen. Helpt dat ook om het droog te houden?



Geen opmerkingen: