woensdag 14 januari 2015

Juist


Jaar


“Het is gemakkelijk genoeg om kwaad te worden. Maar kwaad zijn op de juiste persoon, in de juiste mate, op de juiste tijd, om de juiste reden en op de juiste manier, dat is niet voor iedereen weggelegd of gemakkelijk.”
Aristoteles in Ethica Nicomachea (350 voor Chr.)

Het doet goed dat iemand daar ruim 2300 jaar geleden ook al mee bezig was. Het stond gisteren op de scheurkalender in de WC. Het gaat beter. Die vulkaan van vorig jaar is nauwelijks uitgebarsten en ik ben er beter in om de deksel er weer op te krijgen.

Ik ben wel kwaad geweest, de ene keer op een betere manier dan de andere, maar eigenlijk nooit helemaal juist. Iemand die kan voldoen aan de voorschriften van Aristoteles is een groot mens. Het is misschien daarom dat mensen liever alles in de minne schikken; ook daar waar kwaadheid op zijn plaats is.


de wind


Gedachten die de eeuwigheid raken
schrijft een dichter met grote woorden
die zouden in de stilte moeten komen
soms voel ik de mystiek, maar met mate
dit vind ik wat pedant en te religieus

wat ik zelf bedenk verwaait met de wind
bij gebruik blijft het misschien even hangen
het is vaak al vergeten voordat ik
zin heb om de mouwen op te rollen

Het eindeloze ligt in het niets van de dood
langzaam kruipt herinnering aan leven weg
gemeten naar de eeuwigheid
is er al gauw geen gram over van vlees of woord



De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.



Geen opmerkingen: