zaterdag 7 februari 2015

Nieuwe lente




Nieuw geluid


Je kan de onderkant van de duinen bekijken, leerde ik een klein stukje zuidelijk van Katwijk. Blogger Blew – die ik daar tegenkwam - had het gezien in de nieuwe parkeergarage.

Zelf had ik me met enige moeite de fiets opgeschopt. De zin komt wel als je fietst. En zo was het ook.

Vroeger vond je onder de straatstenen het strand, nu is het vrijwel andersom, maar de verbeelding is weer aan de macht. De Groene Amsterdammer heeft er een serie artikelen over, waaronder – ik vind dat opmerkelijk – een interview met de Britse linkse intellectueel Tariq Ali, die zegt:

“De hoop was om een derde entiteit te creëren op het wereldtoneel [Europa], onafhankelijk, sociaal. Dat is niet gebeurd. De wereld wordt politiek, ideologisch en militair geregeerd door de VS en economisch door China. Europa, samen met de Verenigde Staten, is de motor van het neoliberalisme. En het werkt niet zoals Griekenland nu laat zien. Overal steken groepen de kop op die de bestaande orde afwijzen.”

“Het is een goed idee om een gezamenlijk Europa te hebben, maar dan moet je goed nadenken over hoe dat eruitziet. Waarom moet dit betekenen dat iedeereen ook bij de NAVO moet? Waarom moet er collectief tegen Rusland worden opgetreden, terwijl het een Europees land is? Dan is er nog het probleem dat Europa zich niet los heeft kunnen maken van de VS.”

Gelukkig rekent diezelfde Groene Amsterdammer ook af met het op een hoop gooien van Syriza en Podemos met Nationaal Front, UKIP, PVV en meer van die bagger. NRC-Handelsblad en de Volkskrant deden dat afgelopen week in grote artikelen. Het willen opblazen van Europa is heel iets anders dan pleiten voor een ander, een sociaal Europa.


Breukelen uit de trein

In rotten van zes, tien rijen hoog
staan lichtjes in de donkere lucht
het is bijna onmogelijk daarbij
te bedenken dat achter elke lamp
een huishouden wordt gedaan
TV-kijken, telefoonspelletjes spelen
boeken lezen, vrijen en afwassen
of iets anders dat moet gebeuren.



De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.

5 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Mooi foto's en met de tekst ben ik het eens.

martin zei

Dank je wel en laten we hopen dat het geen valse lente blijkt te zijn, waarna het weer gaat ijzelen.

Anoniem zei

De ooievaar is alweer terug of niet weggeweest. Opmerkelijk.

Ik kan mij grotendeels vinden in wat je over Europa zegt. De invloed van de VS is te groot. Merkel doet haar best om Obama buiten de deur te houden en de dingen rechtstreeks met Poetin te bespreken. Maar ze moet nu niet teveel last krijgen van Achilleshiel Griekenland. Aan de ene kant moeten de Grieken Europa niet overvragen, aan de andere kant heeft Griekenland hulp nodig om aan boord te blijven. Zowel de VS als Rusland als China staan te dringen.

martin zei

De ooievaar was niet alleen maar net daarnaast stapte een ander door het gras.

De woorden over Europa zijn niet van mij, maar van Tariq Ali, die ik met instemming citeer. Ali ken ik als schrijver van boeken en artikelen. Op een blaadje waarvan zijn vrouw hoofdredacteur is ben ik geabonneerd. Ik vond het prettig hem nu in de Groene Amsterdammer tegen te komen.

Tot nu toe is het geld vooral naar aflossing van rente op schulden bij banken gegaan. Banken die hier met miljarden steun uit de problemen, waarin ze zelf stapten, zijn geholpen, worden ook gesteund door de kapitaal injecties aan Griekenland. De Griek zelf is daar nauwelijks beter van geworden. We mogen in ons handen knijpen dat men desondanks voor links en niet voor de Gouden Dageraad heeft gekozen.

martin zei

Een beetje zoals dit plaatje: jpg:large