vrijdag 14 augustus 2015

Muziek



op de achtergrond

Of ik vandaag ga fietsen? Ik weet het niet. Er is grote vermoeidheid en weinig zin. Zin trap je er in, zou een mooi motto kunnen zijn. We zien nog wel. Het stukje schrijf ik nu alvast.

20 Feet from stardom wilde ik al heel lang bekijken. Begin deze week kwam het er van en zag ik Lisa Fischer prachtig zingen. Hoorde ik hoe de stemmen van de Mowtown en Phil Spector zangeressen het in de vrijheid van de Rock & Roll veel mooier deden. Hun uitersten mochten halen en niet bleven steken in het zoet gevooisde. Vreemd dat Lisa Fischer op haar solo LP weinig van haar prachtige stem laat horen, maar vooral makkelijke disco en soul zingt.

De stem en muziek van Merry Clayton is het lekkerst. Die doet denken aan Aretha Franklin. Claudia Lennear bleef me het meest bij. Voor haar schreef Mick Jagger Brown Sugar, David Bowie Lady Grinning Soul en Leon Russell zelfs twee liedjes. “I probably was notorious in my time,” zegt ze bij Channel4.

Haar bijdrage aan The Concert for Bangladesh zit in mijn systeem; ik herkende die hoge klanken meteen. Toch keek ik nooit wie die zangeressen waren. Drummers en vooral gitaristen zocht ik uit en volgde ik van band naar band. Zou het zijn dat ik als verlegen jongetje een beetje bang was van die oogverblindende schoonheid om die stemmen te volgen? Nee andere mooie zangeressen hield ik wel bij. Ze waren teveel op de achtergrond om op te vallen.

Op het podium werden ze alleen genoemd als 'een hele groep zangers uit de hele wereld'. In de wiki komt Lennaer wel ter sprake. Ik zie haar op de video registratie van het Concert for Bangladesh enthousiast de tamboerijn slaan. Ze is nu lerares Engels, Frans en Spaans aan een college in haar woonplaats Pomona en uiterst bescheiden. Voordat ze muziekwereld inrolde wilde ze vertaalster worden bij de Verenigde Naties.

Ben toch maar even gaan fietsen. Al was het maar voor de foto's die vast bij mijn blog horen. En het is beter voor de levenslust. Alleen muziek is toch niet genoeg.




Vakantie op de Zuidpool


Fietspaden zijn niet breed genoeg
voor MBT'en E-steppen,
wielrennen,
rol- en inlineschaatsen,
scateboarden,
bakfietsende moeders,
zondagsfietsers,
wandelaars.

De zee is niet groot genoeg
voor jachten, vissers, kitesurfers.
Het strand te klein voor
zeilwagens, jeeps en hondenuitlaters.

Nog meer ruimte voor sport of spel.
nemen zij. Ik roep:
Als hij maar geen golver of jetski'er wordt.
Geen vakantie viert op de Zuidpool!

Niet alles kon, kan, moet kunnen
met al dat verkeer is er
geen ruimte meer voor mij
op m'n hybride of in de golven.


De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.



2 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Juist, er is geen plaats genoeg, als iedereen wil doen wat hij/zij wil.
muziek, ik hou wel van soul, hoewel niet te zoet.

martin zei

Veel is wel mogelijk, maar sommige activiteiten voor enkelen zijn storend voor velen. Daarom heb ik dat golven en brommeren op het water er uit genomen. Dat zijn a-sociale activiteiten. Hoewel er ook golfbanen zijn zonder hek er om heen (ik ken er een tussen Muiderberg en Naarden).