vrijdag 18 december 2015

mesjogge



mug

Als ik op een woensdag net de zee uitkom, stappen een man en vrouw op me af. Ze vragen of het goed te doen is. Zelf zou ik niet snel naar een spiernaakte man gaan met zo'n vraag. Als vanzelf houd ik mijn handdoek voor mijn piemel, een beetje zoals Putin bij het lopen onwillekeurig zijn hand op zijn rechter heup houdt, jaren nadat hij de KGB en FSB verliet.

Gedrag van een fanaticus, een tsaar, een gek. Wie er al niet mesjokke zijn verklaard door mijn omgeving: Trump, Wilders, Putin en nog zo wat. Ik zal het niet voor dit gajes opnemen, maar is Putin gek? Zou hij het juist omdat hij mataglap is en aan grootsheidswanen lijdt zo lang volhouden? Jeltsin organiseerde de privatisering van de Sovjet economie door vrienden te geven en tegenstanders over te slaan. Liet dat in feite zijn dochter doen. Putin veranderde dit systeem en gaf aan wie hem steunde en nam weer af van wie zich niet via zijn regels gedroeg. Zo blijft er altijd wat om weg te geven. Putin maakt school met dit beleid in bijvoorbeeld China, Oekraïne en Hongarije. O ja er waren tsaren die Jeltsins of Putins met dergelijke machtspolitiek voorgingen. Die wijsheid heb ik niet van mezelf, maar van de Hongaarse socioloog Iván Szelényi (Capitalisms After Communism). Door iemand voor mafketel te verslijten ga je hem (of soms haar) niet beter begrijpen.

Lekker weer wat langer trappen. Na Almere Poort kom ik 80km lang bijna niemand tegen; twee vrouwen met hond, een skater, een fietser en fietster en een hardloper. Fijn door de leegte langs het water. Voor het slapen nog wel de mug doodmeppen die mijn afgelopen decembernacht verstoorde.

De foto's kan je aanklikken voor een grotere versie ervan.




Nee geen filmpje deze keer. Maar als je klikt op het plaatje, vlieg je naar youtube en krijg je het toch. Even in een vrolijk melancholische bui luister dan naar Goran Bregović. Eigenlijk altijd goed.
https://youtu.be/9OxiRdgpOqs



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker, was je in het koude water? Heerlijk.

Druk muziekje, zelfs 80 km fietsend zou ik daar totaal uitgeput van raken.

martin zei

Op woensdag zwem ik even in zee. Inderdaad heerlijk.

Hardstikke druk die balkanrock. Op weg naar kampen heb ik alleen getrapt niet gezwommen. Nauwelijks gestopt en nauwelijks geluiden. Alleen geknerp (beetje als visdiefje en kokmeeuw) van de vele zilverreigers die ik deed opvliegen.